Banka ako investor dokáže priniesť nielen kapitál, ale aj strategickú podporu
STARTUPY 29. 7. 2024
Startupový ekosystém zahŕňa rôzne druhy investorov, ktorí poskytujú kapitál a odborné znalosti na podporu rastu inovatívnych firiem. Medzi najvýznamnejších patria venture kapitálové fondy, ktoré môžeme rozdeliť na tradičné a korporátne (CVC). Na Slovensku prvý takýto typ fondu vznikol práve pod hlavičkou Slovenskej sporiteľne. Aké sú hlavné rozdiely medzi týmito typmi investorov, aké výhody môže priniesť spolupráca s CVC a prečo je dôležité, aby founderi tieto rozdiely poznali?
Hoci obidva typy venture kapitálových fondov ponúkajú startupom kapitál, ich prístupy, očakávania a miera zapojenia sa môžu výrazne líšiť. Pochopenie týchto rozdielov môže founderom pomôcť pri informovanom rozhodovaní o tom, ktorú cestu financovania zvoliť v ktorej fáze vývoja firmy. V čom sa teda odlišujú?
Tolerancia miery rizika
Tradičné VC fondy sú zvyknuté na vysokú mieru rizika, ktorú si kompenzujú vysokou návratnosťou úspešných investícií. Aj preto sú ochotnejšie investovať do startupov v ranom štádiu s nádejou na výrazné výnosy v prípade úspechu.
CVC fondy môžu byť v ich prístupe k riziku konzervatívnejšie. Hoci sú stále ochotné investovať do inovatívnych a rizikových projektov, ich investičné rozhodnutia môže ovplyvňovať potreba chrániť dobré meno a stabilitu spoločnosti. To môže viesť k dôkladnejšej due diligence a možno aj k menšej ochote investovať do začínajúcich podnikov vo veľmi skorej fáze.
„Banka myslí na dlhodobejší kontext, rozmýšľa možno trochu konzervatívnejšie a pozerá sa viac na potreby svojich zákazníkov. A niekedy aj celej krajiny, ako je to v prípade Slovenskej sporiteľne.“
Roman Jazudek, B2B Marketing Team Lead, Slovenská sporiteľňa
Dĺžka investičného horizontu
Bežní venture capital investori sa tiež často snažia o rýchle zhodnotenie svojej investície s cieľom vystúpiť v priebehu niekoľkých rokov, čo môže zahŕňať predaj spoločnosti alebo jej vstup na burzu. Tento tlak na rýchle zhodnotenie však môže niekedy viesť ku konfliktom medzi investormi a foundermi, ktorí chcú napríklad svoje podniky rozvíjať udržateľnejším tempom.
„Spojenie korporácie a mladej inovatívnej firmy nie je len o samotnej investícii, ale aj o možnostiach, ktoré môžete vytvoriť pre jej ďalší rast.“
Michal Vanovčan, líder Seed Startera Slovenskej sporiteľne
Na druhej strane CVC fondy môžu mať dlhší investičný horizont, keďže realizácia ich strategických cieľov je zvyčajne spojená aj s postupnou integráciou produktu alebo služieb startupu do ich vlastných produktov a procesov vrátane ich ponuky prostredníctvom vlastnej predajnej siete. „Banka môže mať v porovnaní s inými VC fondami trochu dlhší rozhodovací proces. Na druhej strane, ak startup investíciou prejde, banka sa ho snaží integrovať do svojho vlastného biznisu, pretože je to v jej vlastnom záujme, aby ho nasmerovala aj ku svojim zákazníkom,“ vysvetľuje Martin Klčo, co-founder Unicorn Army a jeden z pravidelných mentorov Startup Bootcampov.
Hodnota nad rámec kapitálu
Jedným z najväčších prínosov CVC preto nie je len kapitál. Ponúkajú startupom prístup ku zdrojom svojej materskej spoločnosti vrátane odborných znalostí v odvetví, distribučných kanálov, výrobných kapacít a prehľade o trhu. A v prípade banky napríklad aj veľké množstvo potenciálnych zákazníkov, a to nielen samotných klientov banky, ale aj ďalších inštitúcií, s ktorými spolupracuje. „Inštitúcie ako Slovenská sporiteľňa majú veľkú výhodu v rámci distribúcie. Banka už má veľa zákazníkov, ale zároveň spolupracuje aj s inými inštitúciami a vďaka nej dokážeme predávať náš nástroj a dostať sa aj k špecifickému segmentu našich potenciálnych klientov,“ potvrdzuje Marek Zámečník, CEO startupu Vestberry – jedného zo startupov z portfólia Seed Startera, ktorý ponúka svoje riešenie klientom z oblasti venture capital a private equity.
Silný partner ako katapult škálovania
Táto strategická podpora tak môže výrazne urýchliť rast startupu a jeho škálovanie na trhu a poskytnúť konkurenčné výhody, ktoré tradiční investori nedokážu ponúknuť.
„Je to aj o úspore nákladov a hľadaní príležitostí, keďže cez veľkého partnera dokážete osloviť aj veľkú masu potenciálnych klientov. Môžete spolu robiť rôzne komunikačné aktivity, vyvíjať produkt a podobne. A to sú veci, ktoré je do toho schopný dať ten silný partner a zaplatí za ne on a nie vy.“
Roman Jazudek, B2B Marketing Team Lead, Slovenská sporiteľňa
Výhody zo spolupráce so Slovenskou sporiteľňou napokon čerpajú aj ďalšie dva zainvestované startupy portfólia Seed Startera SmartHead a Blockmate. „So SmartHead sme robili už viacero spoločných kampaní, či už direct maily, alebo spoločné livestreamy, eventy a spoločne oslovujeme klientov, kde ponúkame ich riešenie ako zaujímavú propozíciu pre našich klientov,“ potvrdzuje Roman Jazudek.
Startupy by mali teda starostlivo zvážiť, ktorý typ investora je pre ne najvhodnejší. Napokon, vždy by malo byť zmyslom nájsť správneho partnera, ktorý prinesie nielen potrebný kapitál, ale aj podporí dlhodobý úspech a rast spoločnosti.