Vzor ideálneho pitch decku s radami od ÃºspeÅ¡ných founderov

STARTUPY  22. 8. 2023

Vzor ideálneho pitch decku s radami od úspešných founderov

STARTUPY  22. 8. 2023

Pripravujete sa na rozhodujúci okamih – prezentáciu svojho projektu. Pitch deck je vaÅ¡ou prvou a často kľúčovou príležitosÅ¥ou, ako zapôsobiÅ¥ na investorov a presvedčiÅ¥ ich, že váš startup má potenciál a stojí za ich podporu. Aké sú tajomstvá úspechu na stretnutiach s investormi, čo potrebujú počuÅ¥ a čo ich, naopak, vôbec nezaujíma? Na tie najlepÅ¡ie ingrediencie dobrého pitch decku sme sa opýtali úspeÅ¡ných founderov startupov a tu sú ich tipy.

 

Ideálny pitch deck neexistuje. „Existuje len perfektný pitch deck pre konkrétnu situáciu,“ konÅ¡tatuje Peter Maslík z ÃºspeÅ¡ného startupu Investown a na vysvetlenie dodáva: „Je preto veľmi dôležité poznaÅ¥ svoje publikum a presne vedieÅ¥, pre koho je vaÅ¡a prezentácia určená – potrebujete iný pitch deck pre európsky a americký trh, iný pre VC investorov a korporátne VC fondy a tak ďalej."

Pripravujete sa na rozhodujúci okamih – prezentáciu svojho projektu. Pitch deck je vašou prvou a často kľúčovou príležitosťou, ako zapôsobiť na investorov a presvedčiť ich, že váš startup má potenciál a stojí za ich podporu. Aké sú tajomstvá úspechu na stretnutiach s investormi, čo potrebujú počuť a čo ich, naopak, vôbec nezaujíma? Na tie najlepšie ingrediencie dobrého pitch decku sme sa opýtali úspešných founderov startupov a tu sú ich tipy.

 

Ideálny pitch deck neexistuje. „Existuje len perfektný pitch deck pre konkrétnu situáciu,“ konštatuje Peter Maslík z úspešného startupu Investown a na vysvetlenie dodáva: „Je preto veľmi dôležité poznať svoje publikum a presne vedieť, pre koho je vaša prezentácia určená – potrebujete iný pitch deck pre európsky a americký trh, iný pre VC investorov a korporátne VC fondy a tak ďalej."

„Pitch deck je živý dokument a musí sa meniť rovnako rýchlo, ako sa mení aj startup a ako sa učia jeho founderi.“

Peter Laubert, co-founder a COO Blockmate

 

„Pitch deck je živý dokument a musí sa meniť rovnako rýchlo, ako sa mení aj startup a ako sa učia jeho founderi.“

Peter Laubert, co-founder a COO Blockmate

 

Peter Laubert z Blockmate dodáva, že v prípade ich pitch decku prebehli postupom času výrazné zmeny azda v každej jeho časti, a zároveň sa menil aj spôsob rozprávania ich príbehu. Pitch deck vníma ako extrakciu kľúčových informácií: „Každá informácia musí maÅ¥ v prezentovanom obsahu svoje miesto a logiku, aby investor mohol rýchlo zhodnotiÅ¥ potenciálny biznis a chcel sa s vami o Åˆom aj ďalej rozprávaÅ¥.“

Predstavte problém a jeho rieÅ¡enie

Founderi sa zhodujú na tom, že úspeÅ¡ný pitch deck obsahuje len to najdôležitejÅ¡ie a nezachádza do zbytočných detailov. „Rozhodne odporúčam znížiÅ¥ rozsah toho, ako sa bude rieÅ¡iÅ¥ problém, a radÅ¡ej zdôrazniÅ¥, aký problém rieÅ¡ite, aké hodnoty zákazníkom prinášate a ako chcete na trhu preraziÅ¥,“ radí na základe vlastných skúseností Peter Laubert.

Peter Laubert z Blockmate dodáva, že v prípade ich pitch decku prebehli postupom času výrazné zmeny azda v každej jeho časti, a zároveň sa menil aj spôsob rozprávania ich príbehu. Pitch deck vníma ako extrakciu kľúčových informácií: „Každá informácia musí mať v prezentovanom obsahu svoje miesto a logiku, aby investor mohol rýchlo zhodnotiť potenciálny biznis a chcel sa s vami o ňom aj ďalej rozprávať.“

Predstavte problém a jeho riešenie

Founderi sa zhodujú na tom, že úspešný pitch deck obsahuje len to najdôležitejšie a nezachádza do zbytočných detailov. „Rozhodne odporúčam znížiť rozsah toho, ako sa bude riešiť problém, a radšej zdôrazniť, aký problém riešite, aké hodnoty zákazníkom prinášate a ako chcete na trhu preraziť,“ radí na základe vlastných skúseností Peter Laubert.

„Startupy sa často zamilujú do svojho produktu natoľko, že iba popisujú jeho funkcie. Potom očakávajú, že investor si pridanú hodnotu pre zákazníka už nájde sám.“

Vlado Eliáš, CEO Eatster

S touto častou chybou, ktorá sa objavuje v pitch deckoch, súhlasí aj Peter Zvirinský z Rekenberu: „Príliš veľa obsahu, ktorý prehluší hlavnú myšlienku startupu – to je pravdepodobne najčastejšia chyba, ktorej sa startupy dopúšťajú pri prezentáciách. Ďalším neduhom je prílišné zameranie na technológie, čo sa stáva vždy, keď je zakladateľ inžinier."

Vysvetlite, v čom ste lepší než konkurencia

Investori chcú vidieť, že rozumiete svojmu trhu vrátane vašich potenciálnych konkurentov. Nemlčte o nich, ak existujú, a predstavte vaše konkurenčné výhody. Tento prístup investorom ukáže, že ste dôkladne analyzovali svoje biznisové prostredie a máte v ňom jasno.

„Veľa startupov tvrdí, že ich riešenie je bezkonkurenčné. Skúsený investor sa nad tým len pousmeje, lebo dobre vie, že to pravdepodobne nie je pravda, a je to pre neho signál, že buď niečo tajíte, alebo nie ste kompetentní zanalyzovať si svoj trh.“

Robert Soudný, CEO wflow.com

Teraz je ten správny čas pre váš nápad

Ako je možné, že riešenie daného problému ešte neexistuje? Spoločným menovateľom najúspešnejších startupov je správne načasovanie. Súčasťou pitch decku by teda mala byť aj odpoveď na túto základnú otázku.

„Nemusíte mať geniálny nápad, musíte len presvedčiť investorov, že práve teraz je ten správny čas pre vaše riešenie.“

Peter Maslík, COO Investown

A čo ešte patrí k „must have“ dobrého pitch decku? „Vysvetliť, aká veľká je pridaná hodnota, ktorú môj startup prináša zákazníkovi, a koľko takých ďalších zákazníkov dokážem ešte nájsť. Ideálne to všetko podložiť reálnymi číslami,“ zhŕňa Vlado Eliáš zo startupu Eatster.

Odporúčaná štruktúra pitch decku

Pri tvorbe vášho pitch decku buďte teda dôslední, jasní a struční, predstavte problém a riešenie, dobre si preštudujte trh a konkurenciu, vypracujte solídny obchodný model a finančný plán, a tiež zdôraznite silu svojho tímu a jeho nadšenie pre projekt. Majte na pamäti, že pitch deck vás musí nielen prezentovať ako schopného foundera, ale aj ukázať, že váš nápad si zaslúži podporu. 

Nepremeškajte svoju šancu prilákať investora! Majte ju pevne v rukách a pripravte si dobrý pitch deck podľa nášho návodu.

Blog a novinky

Slovenské startupy z pohľadu amerických investorov: Ako ich vnímajú?  

4 podceňované oblasti, ktoré môžu ohroziť long-game úspech startupu