Vzor ideálneho pitch decku s radami od úspešných founderov
STARTUPY 22. 8. 2023
Vzor ideálneho pitch decku s radami od úspešných founderov
STARTUPY 22. 8. 2023
Pripravujete sa na rozhodujúci okamih â prezentáciu svojho projektu. Pitch deck je vaÅ¡ou prvou a Äasto kľúÄovou prÃležitosÅ¥ou, ako zapôsobiÅ¥ na investorov a presvedÄiÅ¥ ich, že váš startup má potenciál a stojà za ich podporu. Aké sú tajomstvá úspechu na stretnutiach s investormi, Äo potrebujú poÄuÅ¥ a Äo ich, naopak, vôbec nezaujÃma? Na tie najlepÅ¡ie ingrediencie dobrého pitch decku sme sa opýtali úspeÅ¡ných founderov startupov a tu sú ich tipy.
Ideálny pitch deck neexistuje. âExistuje len perfektný pitch deck pre konkrétnu situáciu,â konÅ¡tatuje Peter MaslÃk z úspeÅ¡ného startupu Investown a na vysvetlenie dodáva: âJe preto veľmi dôležité poznaÅ¥ svoje publikum a presne vedieÅ¥, pre koho je vaÅ¡a prezentácia urÄená â potrebujete iný pitch deck pre európsky a americký trh, iný pre VC investorov a korporátne VC fondy a tak Äalej."
Pripravujete sa na rozhodujúci okamih – prezentáciu svojho projektu. Pitch deck je vašou prvou a často kľúčovou príležitosťou, ako zapôsobiť na investorov a presvedčiť ich, že váš startup má potenciál a stojí za ich podporu. Aké sú tajomstvá úspechu na stretnutiach s investormi, čo potrebujú počuť a čo ich, naopak, vôbec nezaujíma? Na tie najlepšie ingrediencie dobrého pitch decku sme sa opýtali úspešných founderov startupov a tu sú ich tipy.
Ideálny pitch deck neexistuje. „Existuje len perfektný pitch deck pre konkrétnu situáciu,“ konštatuje Peter Maslík z úspešného startupu Investown a na vysvetlenie dodáva: „Je preto veľmi dôležité poznať svoje publikum a presne vedieť, pre koho je vaša prezentácia určená – potrebujete iný pitch deck pre európsky a americký trh, iný pre VC investorov a korporátne VC fondy a tak ďalej."
âPitch deck je živý dokument a musà sa meniÅ¥ rovnako rýchlo, ako sa menà aj startup a ako sa uÄia jeho founderi.â
Peter Laubert, co-founder a COO Blockmate
„Pitch deck je živý dokument a musí sa meniť rovnako rýchlo, ako sa mení aj startup a ako sa učia jeho founderi.“
Peter Laubert, co-founder a COO Blockmate
Peter Laubert z Blockmate dodáva, že v prÃpade ich pitch decku prebehli postupom Äasu výrazné zmeny azda v každej jeho Äasti, a zároveÅ sa menil aj spôsob rozprávania ich prÃbehu. Pitch deck vnÃma ako extrakciu kľúÄových informáciÃ: âKaždá informácia musà maÅ¥ v prezentovanom obsahu svoje miesto a logiku, aby investor mohol rýchlo zhodnotiÅ¥ potenciálny biznis a chcel sa s vami o Åom aj Äalej rozprávaÅ¥.â
Predstavte problém a jeho riešenie
Founderi sa zhodujú na tom, že úspeÅ¡ný pitch deck obsahuje len to najdôležitejÅ¡ie a nezachádza do zbytoÄných detailov. âRozhodne odporúÄam znÞiÅ¥ rozsah toho, ako sa bude rieÅ¡iÅ¥ problém, a radÅ¡ej zdôrazniÅ¥, aký problém rieÅ¡ite, aké hodnoty zákaznÃkom prinášate a ako chcete na trhu preraziÅ¥,â radà na základe vlastných skúsenostà Peter Laubert.
Peter Laubert z Blockmate dodáva, že v prípade ich pitch decku prebehli postupom času výrazné zmeny azda v každej jeho časti, a zároveň sa menil aj spôsob rozprávania ich príbehu. Pitch deck vníma ako extrakciu kľúčových informácií: „Každá informácia musí mať v prezentovanom obsahu svoje miesto a logiku, aby investor mohol rýchlo zhodnotiť potenciálny biznis a chcel sa s vami o ňom aj ďalej rozprávať.“
Predstavte problém a jeho riešenie
Founderi sa zhodujú na tom, že úspešný pitch deck obsahuje len to najdôležitejšie a nezachádza do zbytočných detailov. „Rozhodne odporúčam znížiť rozsah toho, ako sa bude riešiť problém, a radšej zdôrazniť, aký problém riešite, aké hodnoty zákazníkom prinášate a ako chcete na trhu preraziť,“ radí na základe vlastných skúseností Peter Laubert.
„Startupy sa často zamilujú do svojho produktu natoľko, že iba popisujú jeho funkcie. Potom očakávajú, že investor si pridanú hodnotu pre zákazníka už nájde sám.“
Vlado Eliáš, CEO Eatster
S touto častou chybou, ktorá sa objavuje v pitch deckoch, súhlasí aj Peter Zvirinský z Rekenberu: „Príliš veľa obsahu, ktorý prehluší hlavnú myšlienku startupu – to je pravdepodobne najčastejšia chyba, ktorej sa startupy dopúšťajú pri prezentáciách. Ďalším neduhom je prílišné zameranie na technológie, čo sa stáva vždy, keď je zakladateľ inžinier."
Vysvetlite, v čom ste lepší než konkurencia
Investori chcú vidieť, že rozumiete svojmu trhu vrátane vašich potenciálnych konkurentov. Nemlčte o nich, ak existujú, a predstavte vaše konkurenčné výhody. Tento prístup investorom ukáže, že ste dôkladne analyzovali svoje biznisové prostredie a máte v ňom jasno.
„Veľa startupov tvrdí, že ich riešenie je bezkonkurenčné. Skúsený investor sa nad tým len pousmeje, lebo dobre vie, že to pravdepodobne nie je pravda, a je to pre neho signál, že buď niečo tajíte, alebo nie ste kompetentní zanalyzovať si svoj trh.“
Robert Soudný, CEO wflow.com
Teraz je ten správny čas pre váš nápad
Ako je možné, že riešenie daného problému ešte neexistuje? Spoločným menovateľom najúspešnejších startupov je správne načasovanie. Súčasťou pitch decku by teda mala byť aj odpoveď na túto základnú otázku.
„Nemusíte mať geniálny nápad, musíte len presvedčiť investorov, že práve teraz je ten správny čas pre vaše riešenie.“
Peter Maslík, COO Investown
A čo ešte patrí k „must have“ dobrého pitch decku? „Vysvetliť, aká veľká je pridaná hodnota, ktorú môj startup prináša zákazníkovi, a koľko takých ďalších zákazníkov dokážem ešte nájsť. Ideálne to všetko podložiť reálnymi číslami,“ zhŕňa Vlado Eliáš zo startupu Eatster.
Odporúčaná štruktúra pitch decku
Pri tvorbe vášho pitch decku buďte teda dôslední, jasní a struční, predstavte problém a riešenie, dobre si preštudujte trh a konkurenciu, vypracujte solídny obchodný model a finančný plán, a tiež zdôraznite silu svojho tímu a jeho nadšenie pre projekt. Majte na pamäti, že pitch deck vás musí nielen prezentovať ako schopného foundera, ale aj ukázať, že váš nápad si zaslúži podporu.
Nepremeškajte svoju šancu prilákať investora! Majte ju pevne v rukách a pripravte si dobrý pitch deck podľa nášho návodu.