Startup Bootcamp nastavil startupom zrkadlo, do ktorého nie je ľahké sa pozrieť

STARTUPY  12. 12. 2022

Prvých deväť slovenských startupov absolvovalo dva intenzívne dni plné tréningov a spätnej väzby. Skúsení mentori rozobrali ich projekty na drobné a ukázali im cestu k long-game úspechu. Reč bola o zákazníkovi, value proposition, nutnosti obchodu i správnom finančnom plánovaní. V neposlednom rade sa pracovalo na tom, ako startup čo najlepšie prezentovať.

 

Vo vzduchu bolo cítiť zdravé sebavedomie, nemalé ambície, skvelé nápady a veľké očakávania na všetkých stranách. Tak by sa dala opísať atmosféra v bratislavskom HubHub Twin City pred začiatkom Startup Bootcampu. Nechýbala ani zdravá nervozita, keďže toto jedinečné podujatie, ktoré predstavuje začiatok a nastavenie celej inkubácie, sa na Slovensku konalo po prvýkrát.

„Záujem zo strany startupov bol obrovský, čo nás len utvrdzuje v tom, že na Slovensku je veľa talentovaných ľudí so zaujímavými projektmi, ktorí hľadajú nielen investora, ale aj kvalitnú mentorsko-inkubátorskú pomoc,“ hovorí Michal Vanovčan, výkonný manažér Seed Startera Slovenskej sporiteľne. Dodáva, že pri výbere sa neobmedzili len na fintech startupy, keďže Seed Starter Slovenskej sporiteľne má záujem o akékoľvek riešenie, ktoré môže vytvoriť synergie pri spolupráci s bankou.

Na čom si môžete vylámať zuby alebo rovno zlomiť väzy

Často sa opakujúce chyby startupov, či už ide o ich nedokonalú prezentáciu alebo nízku orientáciu na zákazníka a sales – to sú témy, o ktorých pravdepodobne už niekedy počul každý zo zúčastnených. Niektorí z nich boli možno ešte viac prekvapení, keď pod „mikroskopom“ mentorov zistili, že sa to týka aj ich samotných. Feedback, ktorý dostali od odborníkov, im v mnohých ohľadoch otvoril oči a poskytol im prípravu nielen na získanie želaného investora, ale predovšetkým na dlhodobý úspech na trhu. 

„Môžete mať skvelý produkt, ale ak zakladateľ startupu nedokáže prijímať spätnú väzbu, žiadny rozumný investor do neho nevloží peniaze. Zakladateľ je rovnako dôležitý ako produkt.“

Michal Vanovčan, výkonný manažér Seed Startera Slovenskej sporiteľne

Startupy často zanedbávajú to kľúčové – pridanú hodnotu pre zákazníka. Myslia si, že poznajú zákazníka aj trh, ale skutočnosť býva úplne iná. Value proposition jednotlivých startupov sa tak stalo témou, ktorá rezonovala počas celého prvého dňa workshopu. V prípade inovatívnych riešení totiž firma často vytvára nový trh, ktorý sa správa inak, ako sa pôvodne predpokladalo. Ak sa hodnota pre zákazníka nestretne s riešením jeho potrieb, nebude ochotný zaň zaplatiť a projekt nemôže byť dlhodobo úspešný.

„Zabudnite na to, komu sa váš produkt páči, ale zamerajte sa na tých, ktorí zaň zaplatia,“ nabádal startupy Vítek Šubert z Unicorn Attacks, jeden z mentorov a architektov Startup Bootcampu. Zdôraznil tiež, že začínajúce technologické firmy často vychádzajú pri modelovaní zákazníka zo skúseností s tými, ktorí ich produkt testujú zadarmo, hoci platiaci zákazníci uvažujú inak. 

„Zabudnite na to, komu sa váš produkt páči, ale zamerajte sa na tých, ktorí zaň zaplatia.“

Vítek Šubert, Unicorn Attacks

Predať samého seba bolo pre mnohých tvrdým orieškom

Celý dvojdňový tréning sa niesol aj v duchu nácviku investorského pitchu, čo boli momenty, pri ktorých sa mnohí zakladatelia zapotili. „Investor potrebuje počuť v priebehu niekoľkých sekúnd len to, aká je pridaná hodnota startupu, teda prečo si zákazník vyberie práve jeho produkt. A hlavne, prečo bude ochotný zaň zaplatiť,“ upozorňuje Vítek Šubert na častý problém stredoeurópskych startupov. „Technologické finesy, vychytávky a funkčnosť produktu alebo služby – to investorov nezaujíma. Funkčný produkt je pre neho samozrejmosťou,“ dodáva Šubert. 

„Potešilo ma, že som mal možnosť vypočuť si, na čom v súčasnosti pracuje úzky okruh ľudí zo slovenského startupového sveta a pre aké aktivity sa snažia nájsť investorov. To ide ruka v ruke s možnosťou networkingu, ktorý tento workshop ponúkal.“

Martin Polák, konateľ startupu GAMETHERAPY

Už na druhý deň ráno nebolo pochýb o tom, že Startup Bootcamp narušil niektorým zúčastneným ich doterajšie vízie a smer uvažovania. Objavili sa pochybnosti, že kvalitný investorský pitch sa nedá stihnúť za 3 minúty. Mentor bol priamo vyzvaný, aby „to skúsil sám“.

Hodená rukavica bola zdvihnutá a Vítek Šubert dokonca navrhol, že nebude prezentovať investorský pitch vlastnej firmy, ale vybral si český účtovnícky startup wflow.com, ktorý sa tento rok dostal pod krídla Seed Startera Českej sporiteľne. Odmlčal sa len na niekoľko sekúnd a potom predniesol ideálny investorský pitch, ktorý nepresiahol 2 minúty a vyslúžil si potlesk a uznanie prítomných.  

„Startup Bootcamp nám poskytol jasnejší prehľad o tom, ako sa pripraviť na investičné kolá s potenciálnymi investormi, a to nielen z hľadiska jednoduchšej a jasnejšej definície a prezentácie produktu, ale aj z hľadiska prípravy biznis plánu. Oba dni sa niesli vo veľmi príjemnej a inšpiratívnej atmosfére podporenej plnohodnotnými prezentáciami.“

Jana Herichová, Managing Director startupu JobAngels

Zvyšok dňa sa niesol v duchu sales a marketingu. Nedá sa povedať, že by išlo o zanedbávané oblasti, väčšine startupov však chýba know-how a skúsenosti. „Častým problémom je, že startupy nevidia rozdiel medzi marketingom a značkou. Podceňujú význam tvorby značky a definovania toho, čím sa ich značka odlišuje od zvyšku trhu a čo vytvára jej hodnotu pre zákazníkov,“ vysvetľuje ďalší z mentorov Startup Bootcampu Martin Klčo z Unicorn Attacks a dodáva, že problémom väčšiny startupov je, že splývajú – či už ide o podobné logá, rovnakú tonalitu alebo komunikáciu. 

„Startupy zvyčajne nemajú rozpočet na to, aby mohli ísť do televízie. O to viac sa musia snažiť nájsť zaujímavý spôsob komunikácie. Bohužiaľ, vrcholom ich kreativity sú zatiaľ mikiny s nápismi.“

Martin Klčo, Unicorn Attacks

Mentori sa tiež snažili otvoriť oči zúčastneným startupom a nasmerovať ich k dlhodobému úspechu dobrými radami počas one-to-one stretnutí, na ktorých s jednotlivými startupmi podrobne diskutovali o ich finančnom a biznis pláne. „Veľa startupov sa hneď na začiatku popáli na tom, že si dostatočne nezmapujú konkurenciu. Ak si myslia, že žiadnu nemajú, s najväčšou pravdepodobnosťou urobili pri prieskume trhu chybu,“ vysvetľuje Kateřina Manley, ktorá má v Seed Starteri Českej sporiteľne na starosti investície a na slovenskom Startup Bootcampe sa podelila o svoje skúsenosti nielen s finančným plánovaním. 

„Hoci sa startupom venujem už roky a absolvoval som niekoľko bootcampov na Slovensku aj vo svete, Startup Bootcamp od Seed Startera mi dal veľa. Nielenže som mohol diskutovať s odborníkmi o našich skutočných problémoch, ale naučil som sa aj niečo nové a spoznal ďalších zaujímavých účastníkov.“

Vlado Eliáš, CEO startupu Eatster

Tohtoročný Startup Bootcamp bol prvým intenzívnym tréningom, ktorý Slovenská sporiteľňa pripravila pre nádejné startupy. Vzhľadom na veľký záujem mladých firiem o toto podujatie sa brány Startup Bootcampu otvoria v roku 2023 hneď niekoľkokrát.

Blog a novinky

Startup Bootcamp: Dva náročné dni alebo startupy v pozitívnom rozklade

Bez inovatívnych ľudí spoločnosť rýchlo zaostáva. Seed Starter chce prilákať slovenské talenty miznúce v zahraničí