Startup Bootcamp: inšpirácia, know-how i vstupná brána do Slovenskej sporiteľne
STARTUPY 27. 11. 2023
Dva dni plné inšpirácie, know-how a úprimnej spätnej väzby, ktoré zvýšili šance nádejných startupov na dlhodobý úspech – tak by sa dal charakterizovať jesenný Startup Bootcamp, ktorý v Bratislave už tretíkrát organizoval Seed Starter Slovenskej sporiteľne. Práve spojenie s najväčšou bankou na Slovensku robí toto podujatie jedinečným – startupisti tu okrem cenných poznatkov dostanú aj príležitosť rozvinúť reálnu spoluprácu s potenciálnym investorom a budúcim silným partnerom.
Hlavným cieľom Startup Bootcampov je poskytnúť začínajúcim founderom najmä praktické tipy a ponúknuť im znalosti, ktoré ich majú nasmerovať tak, aby mal ich podnik šancu prežiť a uspieť. V programe novembrového Startup Bootcampu pribudli aj nové workshopy zamerané na finančné plánovanie, analýzu konkurencie či rokovania s investormi. Podcenenie týchto oblastí je totiž jednou z častých príčin neúspechu startupov.
„Zamerali sme sa na najdôležitejšie veci – s foundermi sme diskutovali najmä o value proposition, spolupráci s korporáciou, marketingu a salese. Venovali sme sa však aj chybám, ktoré sú častou príčinou neúspechu mnohých startupov.“
Vítek Šubert, CEO Unicorn Attacks
Veľkým prínosom Startup Bootcampov, na ktorom sa pravidelne zhodujú ich účastníci, je, že nejde len o „suché“ teoretické prednášky. Mentori zo Seed Startera a Unicorn Attacks ich dokážu naplniť množstvom reálnych príkladov z praxe. „Veľmi sa mi páčil dynamický záber na dva dni, komplexný pohľad na riešenie jednotlivých výziev, ako aj praktickosť tých riešení,“ potvrdzuje Rado Mizera zo startupu Solved.
Feedback, ktorý vyladí váš pitch deck
Účastníkov veľmi nadchla najmä časť venovaná prezentácii a pitch deckom. Samotní founderi si totiž mohli vyskúšať predstavenie svojho produktu či služby pred aktívnym publikom a potenciálnym budúcim investorom, na ktoré dostali okamžitú úprimnú a konštruktívnu spätnú väzbu. Teda niečo, čo ich vie posunúť tým správnym smerom.
„Možnosť získať feedback na náš pitch a zároveň veľa podnetov, ako ho vylepšiť, bola pre nás najprínosnejšou časťou Bootcampu. Rovnako ako si vypočuť inšpiratívne prezentácie ostatných startupov a spätnú väzbu na ne,“ hovorí Rado Mizera.
„Na základe spätnej väzby, ktorú sme na náš pitch deck dostali, sa zamýšľame predovšetkým nad presnejším vymedzením problému. Pre startupy je kritické vyjadriť ich USP za pár sekúnd, inak nás to môže stáť klienta alebo investora. Musíme teda hneď na začiatku presne formulovať, akú hodnotu prinášame našim klientom.“
Martin Ragan, CRO a co-founder startupu Cequence
Záujem bol aj o praktické informácie týkajúce sa marketingu alebo získavania kapitálu. „Veľmi ma oslovila prednáška o best practices princípoch zo salesu a marketingu s praktickými príkladmi toho, ako sa pri škálovaní vyvarovať drahých chýb,“ potvrdzuje Peter Palus, co-founder startupu CultureBoard. Súhlasí s ním aj Martin Ragan zo Cequence: „Ako co-founder sa venujem hlavne tejto agende, a preto boli pre mňa najprínosnejšie workshopy od Unicorn Attacks, ktorí nám poskytli cenné know-how o tom, ako financovať startup cez venture capital a ako získavať kapitál.“
Zlepšiť stratégiu, prezentáciu i finančný plán
A ako naložia účastníci jesenného Startup Bootcampu s novými informáciami a radami od mentorov? „Po tejto skúsenosti sa chystáme upraviť časť pitch decku, kde chceme byť konkrétnejší v tom, ako náš produkt funguje. Upravovať budeme aj časť o konkurencii, v ktorej zdôrazníme rozdiely a výhody nášho produktu,“ vymenováva konkrétne oblasti Peter Palus z CultureBoard.
„Chceme zlepšiť prezentáciu hodnoty pre zákazníka, lepšie vysvetliť revenue growth, samotný produkt a dôraz na go-to-market stratégiu,“ plánuje Rado Mizera zo Solved s tým, že sa chystá tiež zapracovať na stratégii v oblasti salesu a vylepšiť finančné plánovanie.
„Určite sa spolu s tímom ešte raz pozrieme na trojuholník value-attention-profit, kde sa budeme snažiť lepšie zadefinovať, ako vytvárame pre našich klientov každý z týchto pilierov brandu a ako pôsobíme navonok ako firma,“ dodáva Martin Ragan.
Dva dni intenzívneho vzdelávania a výmeny skúseností tak poskytli nielen vedomosti, ale vytvorili aj dynamické a inšpiratívne prostredie, kde sa founderi mohli sami aktívne podieľať na formovaní svojho úspechu v podnikaní.
Kto sa zúčastnil na Startup Bootcampe:
Dimensyo by MAOF Technologies
FlutLab
ZeroCactus
Solved
GEO AI
CoBroker
CultureBoard
Chainterminal
Cequence
Ak vás posledný Startup Bootcamp minul a nestihli ste sa naň prihlásiť, nevadí. Startup Bootcamp otvorí svoje dvere znova na jar a pozýva naň všetky zaujímavé projekty, ktoré majú potenciál a odvahu začať spolupracovať so Slovenskou sporiteľňou.